Główny cel programu: Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.
Cel główny POIiŚ wynika z jednego z trzech priorytetów Strategii Europa 2020, jakim jest wzrost zrównoważony rozumiany jako wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej, w której cele środowiskowe są dopełnione działaniami na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
Priorytet ten został oparty na równowadze oraz wzajemnym uzupełnianiu się działań w trzech podstawowych obszarach:
Struktura programu składa się z czterech głównych celów tematycznych tworzących podstawowe obszary interwencji (gospodarka niskoemisyjna, adaptacja do zmian klimatu, ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, transport zrównoważony i bezpieczeństwo energetyczne) oraz w ograniczonym zakresie komplementarnych działań dotyczących kluczowych elementów infrastruktury ochrony zdrowia oraz dziedzictwa kulturowego. Działania realizowane w ramach programu zostały dobrane tak, aby w największym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia celu głównego, tj. wsparcia gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Konstrukcja programu operacyjnego odchodzi od sektorowości rozumianej jako osiąganie celów strategicznych poprzez kumulację interwencji w poszczególnych sektorach. Podejście to zostało zastąpione podejściem zintegrowanym, zakładającym prymat celów tematycznych i dobieranie do nich adekwatnych instrumentów wsparcia. Zgodnie z nowym podejściem, podejmowane będą interwencje przekrojowe w różnych obszarach, jednak ich cele strategiczne nie powinny dotyczyć poszczególnych sektorów gospodarki. Przyjęcie takiego podejścia jest również związane z koniecznością znaczącego wzmocnienia efektywności inwestycji poprzez szersze niż do tej pory wykorzystanie zasady komplementarności interwencji finansowanych operacji. Szczegółowe informacje na temat transpozycji priorytetów inwestycyjnych na działania i poddziałania w poszczególnych osiach priorytetowych zostały przedstawione w załączniku nr 1 do SzOOP.
W ramach POIiŚ przewiduje się dziewięć merytorycznych osi priorytetowych (finansowanych z FS i EFRR) oraz jedną oś dedykowaną działaniom w zakresie pomocy technicznej (finansowaną w całości z FS) na rzecz całego POIiŚ:
Oś priorytetowa I Zmniejszenie emisyjności gospodarki
Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych
Działania 1.2 Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach
Działania 1.3 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach
Działania 1.4 Rozwijanie i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji działających na niskich i średnich poziomach napięcia
Działania 1.5 Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu
Działania 1.6 Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe
Działania 1.7 Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie konurbacji śląsko – dąbrowskiej
Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu
Działania 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska
Działania 2.2 Gospodarka odpadami komunalnymi
Działania 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach
Działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna
Działania 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego
Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego
Działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T
Działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
Oś priorytetowa IV Infrastruktura drogowa dla miast
Działania 4.1 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego
Działania 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T. i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego
Oś priorytetowa V Rozwój transportu kolejowego w Polsce
Działania 5.1 Rozwój kolejowej sieci TEN-T
Działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T
Oś priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach
Działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach
Oś priorytetowa VII Poprawa bezpieczeństwa energetycznego
Działania 7.1 Rozwój inteligentnych systemów magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii
Oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury
Działania 8.1 Ochrona zabytków i rozwój zasobów kultury
Oś priorytetowa IX Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia
Działania 9.1 Infrastruktura ratownictwa medycznego
Działania 9.2 Infrastruktura ponadregionalnych podmiotów leczniczych
Oś priorytetowa X Pomoc techniczna
Działania 10.1 Pomoc techniczna